نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات
نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات زمانی مودیان را با چالش رو به رو کرد که قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اجرا شد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با شناسه کالا و خدمات و نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات بیشتر آشنا شوید.

شناسه کالا و خدمات
شناسه کالا و خدمات کدی 13 رقمی است که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود. برای تمامی افرادی که ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی می باشند دریافت این شناسه الزامی است. این شناسه از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.
شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه است و همچنین مجموعهای از ویژگیهای توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می گردد. این ویژگی ها شامل نوع کالا، جنس کالا، مدل کالا و نیز نام تجاری که در شرح تجاری کالا می آید، می باشد.
شناسه کالا می تواند شناسه داخلی باشد که به وسیله سامانه شناسه کالا به آن کالای مربوطه تخصیص داده شده و یا می تواند شناسه معتبر بینالمللی مثل شناسه GTIN باشد.
شناسه اختصاصی کالا و نحوه استعلام و دریافت آن
مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده و وارد کننده هستند، می توانند به نشانی اینترنتی www.ntsw.ir مراجعه نموده و نسبت به اخذ نقش تجاری و شناسه کالا اقدام کنند.
در صورتیکه مودی، خود دارای صلاحیت تولید کننده یا وارد کننده نباشد باید از حلقه های قبلی زنجیره تجاری برای اقلام کالایی خود نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام کند.
یک نکته بسیار مهم:
شناسه کالای اختصاصی مربوط به اشخاص تولید کننده و وارد کننده است. کسانی که کالایی را وارد کشور می کنند و کسانی که در طی تولید کالایی را به وجود می آورند باید شناسه کالای اختصاصی دریافت کنند. کسانی که صرفا به خرید و فروش کالا ها می پردازند در اصل نیازی به دریافت شناسه کالای اختصاصی ندارند چراکه کالای خریداری شده توسط آنها که از تولید کننده یا وارد کننده می باشد از قبل دارای یک شناسه اختصاصی کالا است و او نیز باید از همان شناسه کالا استفاده کند.

مراحل دریافت شناسه کالای اختصاصی
مراحل دریافت شناسه کالا برای مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/ وارد کننده هستند، به شرح زیر می باشد:
- مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس ntsw.ir
- ثبت نام در سامانه مذکور و دریافت نام کاربری و رمز عبور
- تکمیل اطلاعات و دریافت نقش تجاری
- دریافت شناسه کالا (اعم از کالای تولیدی یا وارداتی)
نحوه ثبت شناسه کالا برای کالاهای فاقد شناسه
با توجه به اینکه برای بعضی اقلام کالایی امکان دریافت شناسه کالا وجود ندارد، فعالین می توانند در صورت مواجهه با این اقلام کالایی، موقتا از شناسه کالا بصورت عمومی استفاده نمایند و بر اساس راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا، نسبت به درخواست سرفصل کالای متناظر با کالای خود جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا اقدام کنند.
پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه اختصاصی کالا
در صورت وجود هرگونه مشکل و یا سوال در خصوص شناسه اختصاصی کالا می توانید از روش های زیر اقدم نمایید:
- شماره تماس 124
- ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت: با این روش می توانید با ورود به سامانه جامع تجارت، گزینه ثبت و پیگیری مشکل را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه درخواست جدید، نسبت به ثبت درخواست خود در گروه شناسه کالا اقدام نمایید.
- مکاتبه اداری: در مکاتبه اداری می توانید بر اساس گروه اقلام کالایی مورد سوال، نسبت به نامه نگاری با دفاتر تخصصی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نمایید و مشکلات و سوالات خود را از این طریق مطرح و پیگیری نمایید.
شناسه عمومی کالا
مودیان موظف هستند تمامی اقدامات لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات برای محصولاتشان را انجام دهند؛ چنانچه در مرحله اول، مودیان به دلایلی موفق به دریافت و استفاده از شناسه اختصاصی نشوند می توانند از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند.
آیا می توان برای صدور صورتحساب الکترونیکی فقط از شناسه عمومی استفاده کرد؟
بله. در حال حاضر به علت سادگی ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان، در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی کالا نداشته باشند می توانند تنها با شناسه عمومی کالا اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی خود نمایند.
نحوه استعلام و دریافت شناسه عمومی کالا
شناسه عمومی کالا توسط مؤدیان و فعالین اخذ نخواهد شد و صرفا می توانند از فهرستی که در اختیارشان قرار داده می شود استفاده کنند. فعالین محترم می توانند آخرین فهرست شناسه عمومی را از درگاه شناسه کالا و خدمات سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir دریافت کنند.
پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه عمومی کالا
در صورت وجود هرگونه مشکل و یا سوال در مورد شناسه عمومی کالا می توانید از طرق زیر اقدام نمایید:
- پشتیبانی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران: شماره 88924605 الی 15، داخلی های 111، 116 و 123
- ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت: با ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب گزینه ثبت و پیگیری مشکل و گزینه درخواست جدید می توانید نسبت به ثبت درخواست خود در گروه شناسه کالا، شاخه شناسه عمومی اقدام به درخواست صدور و دریافت شناسه عمومی کالا متناظر کالای خود نمایید.
مراحل ثبت مشکل در خصوص شناسه عمومی کالا
- ورود به سامانه جامع تجارت
- انتخاب گزینه “ثبت و پیگیری مشکل”
- انتخاب گزینه “درخواست جدید”
- انتخاب گزینه “شناسه کالا” در بخش گروه
- انتخاب گزینه “شناسه عمومی” در بخش شاخه
- انتخاب گزینه “درخواست صدور/تعیین شناسه عمومی” در بخش موضوع
شناسه خدمت
در شناسه خدمت اولویت با اخذ و استفاده از شناسه خدمت بصورت اختصاصی می باشد و مودیان باید برای صدور صورتحساب الکترونیکی خدمات خود، نسبت به اخذ شناسه خدمت و بهره برداری از آن اقدام کنند.
در گام اول از اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، امکان اخذ شناسه خدمت بصورت عمومی فراهم گردیده است و انجمن ها، اتحادیه ها و دیگر تشکل ها می توانند به نمایندگی از اعضای خود نسبت به دریافت شناسه خدمت بصورت عمومی اقدام نموده و جهت ثبت صورتحساب الکترونیکی، در اختیار اعضای خود قرار دهند.
شناسه خدمت عمومی و خصوصی
برای دریافت شناسه خدمت عمومی و خصوصی می توانید به آدرس https://portal.gs1-ir.org/ مراجعه نمایید.
فرآیند اخذ شناسه خدمت عمومی و خصوصی مشابه یکدیگر می باشد و تنها تفاوت این دو نوع شناسه در این است که جهت اخذ شناسه خدمت بصورت اختصاصی، مؤدی ارائه دهنده خدمت اقدام می کند و در شناسه خدمت بصورت عمومی، اخذ کننده شناسه خدمت تشکل های مربوطه، عهده دار این مسئولیت خواهند بود.
نحوه دریافت و استعلام شناسه کالا عمومی و اختصاصی خدمت
هنگام دریافت شناسه اختصاصی خدمت، شخص مودی به دریافت و یا استعلام شناسه خدمت اقدام می نماید؛ اما در زمان دریافت شناسه عمومی خدمت، تشکل های صنفی مربوطه به نمایندگی از اعضای خود نسبت به دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی اقدام نموده و جهت ثبت صورتحساب الکترونیکی، در اختیار اعضای خود قرار میدهند. از جمله این تشکلها میتوان به انجمنها و اتحادیهها اشاره کرد.
پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه خدمت
- پشتیبانی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران: شماره 88924605 الی 15 ، داخلی های 111 ، 116 و 123














